zondag 1 december 2013

TEC Clubdag: wat is er gelukt en wat niet?

Er waren een aantal zaken die ik wilde doen op de clubdag:

Fotos maken
Dit is helemaal gelukt. Zie mijn andere blogberichten.

Film maken
Ook dit is gelukt. Zie mijn andere blogberichten en YouTube-kanaal. Let op: deze keer twee filmpjes!!!

Railbussen kopen
Dit was het enige echt belangrijke voor mijn kerstbaan.

Ik was op zoek naar twee eenvoudige railbussen van ongeveer euro 50. Lakschade is niet zo belangrijk, want beide treinen krijgen een whitewash en worden zo helemaal in kerstsferen gebracht.

In eerste instantie heb ik de markt verkend. Uiteindelijk heb ik een dozijn of twee railbussen gevonden die aan mijn verwachtingen voldeden. De goedkoopste was euro 35, maar in slechte staat. De duurste richting de euro 200. Er waren ongeveer vijf railbussen van rond de euro 50 en ook nog een stuk of 5-10 van euro 75-80.

Deze heb ik allemaal aan me voorbij laten gaan voor een mooie VT 62. Er is een klein beetje schade aan de buitenzijde en er ligt een andere motor in, maar dat mag de pret niet drukken. Voor het doel is de railbus meer dan geschikt!

De tweede railbus heb ik gekocht en betaald maar nog niet gezien. Ook deze komt van dezelfde verkoper. Ik ken hem al zo'n twintig jaar en weet dat als hij zegt dat de bus goed rijdt en er netjes uitziet, dit ook zo is. Ik ben erg benieuwd!

Schoonmaakmaterialen
Op het laatste moment heb ik besloten om enkele reinigingsmiddelen te kopen.

Al snel vond ik voor een paar euro's een railreinigingsblok.

Een stukje verderop waren daar de railreinigingsvloeistof in de bekende witte fles met rode dop, het treinenvet en de treinenolie.

Reparatieploeg
Voor mijn winterlandschappen heb ik enkele rijdende treinen nodig (slim bedacht, he?).

Gelukkig heb ik genoeg treinen, alleen niet veel treinen die ook daadwerkelijk kunnen rijden. Zeker niet voor een langere termijn.

Tijd voor een revisie!

Ik had mijn eigen railbus, een stoomlok en drie BR 80s meegenomen.

Voor de revisie kwam ik terecht bij Julien de Meyer.

Deze bijzonder aardig en kundige Belg uit Antwerpen heeft mij gedurende 1,5 uur wegwijs gemaakt in de wondere wereld van de treinrevisie.

We zijn begonnen met een BR 80, die het echt niet deed. Ik dacht dat het alleen wat olie en vet toevoegen was maar helaas, het bleek een veel groter probleem.

Daarom besloten we samen om eerst maar eens de railbus onder handen te nemen. Deze heb ik meer dan 10 jaar en is nog nooit schoongemaakt. Eerst hebben we de problemen gelokaliseerd. Zij zaten er overal haren, zat er vuil in een belangrijk onderdeel en moest er gevet en geolied worden.
Alles, tot aan de motor, is netjes uit- en inelkaar gehaald en gezet en gereinigd. Daarna liep de trein weer als een zonnetje.

Helaas duurde dit zo lang, het was te gezellig, dat we niet veel tijd meer hadden. Dus snel naar een stoomlok. Deze hebben we gereinigd, gevet en geolied. Daarna liep de trein weer goed. Een grondige reiniging moet nog een keer komen.

Een van de BR80 is enigszins snel schoongemaakt in verband met een tijdgebrek.

Helaas wilde deze reparateur niet op de foto of in mijn film. Jammer, jammer. Ik heb werkelijk een paar prachtige beelden van hem.

Dus bij deze nogmaals mijn hartelijke dank Julien en tot een volgende clubdag!

Mijn nieuwste aanwinst een VT 62!



Geen opmerkingen: